Kilpailuvaliokunta tiedottaa – SM-kilpailut 2023 haettavana ja muuta tiedotettavaa

2023 SM-kilpailut – kaksi painin suurtapahtumaa nyt haettavana

Vuoden 2023 SM-kilpailut järjestetään kokeiluluontoisesti uudella formaatilla, jossa yhdistetään useita SM-kisatapahtumia suurtapahtumaksi. Tällaisesta mallista on kokemuksia mm. voimistelusta. Vuoden 2023 SM-kisojen kohdalla kokeillaan kahden suuren, kolmipäiväisen SM-kisatapahtuman järjestämistä.

Järjestämisoikeudet ovat nyt painiseurojen tai seurayhtymien haettavina.

Haku 31.5.2022 mennessä mika.vuori@a-yhtiot.fi ja info@painiliitto.net

Tavoittelemme yhdistettyjä SM-kilpailuja, jotka kokoavat painikansan yhteen ja ovat profiililtaan yksittäistä SM-kilpailua suurempia tapahtumia niin taloudellisessa mielessä kuin medianäkyvyydenkin osalta. Kolmipäiväisten tapahtumien yhteydessä on aiempaa helpompi järjestää oheistapahtumia, kuten kokouksia, koulutuksia, leireijä tms. Samalla tapahumien yhdistämisellä saadaan aikaan tilaa kalenteriin muiden kilpailujen ja leirien järjestämiselle.

Kaksi SM-kisatapahtumaa 2023:

• Keväällä (alustava ajankohta: 19. – 21.5.2023) kreikkalais-roomalaisen painin kaikkien ikäluokkien (aikuiset, U20, U17 ja U15) ja naispainin aikuisten ikäluokan SM-kisatapahtuma
  • Syksyllä (marras- tai joulukuussa) vapaapainin kaikkien ikäluokkien (aikuiset, U20, U17 ja U15) ja naispainin muiden ikäluokkien (U20, U17 ja U15) SM-kisatapahtuma

Kilpailujen ajankohtia päätettäessä huomioidaan mm. kansainvälinen kilpailukalenteri. Jo hakuvaiheessa on tärkeä tuoda esiin mahdollliset yhteydet muihin yleisötapahtumiin sekä sujuva yhteistyö kunnan tai kaupungin kanssa mm. markkinoinnissa ja tilaratkaisuissa.

Tiedustelut: toiminnanjohtaja Pasi Sarkkinen: 0503600036

Kansallisten kilpailujen haku 2023

Kansallisia kilpailujen hakuaikaa vuodelle 2023 on pidennetty ja niitä tulee hakea 30.8.2022 mennessä.

Haku tapahtuu hakulomakkeella tai vastaavat tiedot sähköpostitse info@painiliitto.net

Lisätietoja: Mika Vuori, mika.vuori@a-yhtiot.fi

****

Muistutus SM-kilpailuissa 2022 käytössä olevista säännöistä koskien alaikärajoja

Yleisen sarjan SM-kilpailut (kaikki painimuodot): Alaikäraja on 16 vuotta (kilpailijan tulee täyttää ko. vuonna 16 vuotta). 16-vuotiaalta vaaditaan lääkärintodistus ja vanhempien lupa.

Huoltajan lupa -lomake

Vapaapainin yleisen sarjan ja U17 SM-kilpailut 2022 – muuttunut ajankohta

Kilpailuja on päällekkäisyyksien vuoksi siirretty viikkoa aikaisemmaksi. Uusi ajankohta on 29. – 30.10.2022.

Järjestävä seura: Helsingin Paini-Miehet

****

Nuorten Suomi Cup 2022-2023 – kisajärjestäjiä haetaan syksylle 2022 ja keväälle 2023!

Vuoden 2021 aikana tehtiin päätös, että yli 10 vuotta käynnissä ollutta kreikkalais-roomalaisen painin Suomi Cupia ei jatketa, vaan panostukset tullaan osoittamaan nuorten sarjoihin.

Nuorten Suomi Cup alkaa syksyllä 2022, jolloin 17-vuotiaat ja sitä nuoremmat keräävät pisteitä 2-3 kansallisen kisan yhteydessä. Kilpailu jatkuu keväällä 2023, jolloin 2-3 kansallisessa kilpailussa painitaan 18-vuotiaiden sarjoissa.

• Syksyn 2022 osakilpailut haettavissa 30.4.2022 mennessä
  • Kevään 2023 osakilpailut haettavissa 31.8.2022 mennessä

Tapahtumaa voivat hakea kaikkien Painiliiton kilpailukalenterissa olevien (jo myönnetyt tai ei vielä myönnetyt) kilpailujen järjestäjät. Nuorten Suomi Cupin osakilpailun lupamaksu on 250 euroa, joka ohjautuu suoraan kokonaiskilpailun palkintopottiin. Lisäksi järjestäjälle määräytyy Painiliiton kilpailulupamaksu (150€ vuonna 2022).

Kokonaiskilpailussa eniten pisteitä keränneet painijat palkitaan Suomi Cupin perinteen mukaan stipendein. Tavoitteena on, että kilpailut keräisivät Suomen parhaat nuoret painimaan säännöllisesti keskenään. Tällä myös pyritään rohkaisemaan nuoria heidän siirtyessä U17 sarjasta vanhempiin.

Stipendirahat koostuvat seurojen NSC-lupamaksuista ja Suomen Painiveteraanikerhon sekä Painiliiton osuuksista.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Pasi Sarkkinen, 0503600036 / pasi.sarkkinen@painiliitto.net