Kv. Painiliitto UWW siirtää U23 MM-kisat pois Tampereelta

Suomen Painiliiton tiedote 8.8.2023 klo 16:45

Kansainvälinen Painiliitto (United World Wrestling) on tänään ilmoittanut kirjeitse Suomen Painiliitolle, että lokakuussa Tampereella pidettäväksi myönnetyt U23 MM-kisat siirretään pois Suomesta. Hakametsän jäähallissa 23.-29.10.2023 pidettäväksi suunniteltuihin kisoihin odotettiin lähes 800 urheilijaa 60–70 maasta.

UWW perustelee MM-kisojen siirtoa sillä, että Suomi ei pysty takaamaan kaikkien osallistujamaiden urheilijoiden tasapuolista mahdollisuutta osallistua kilpailuun. Käytännössä kysymys on Venäjän tai Valko-Venäjän passeilla matkustavista urheilijoista ja muista joukkueen jäsenistä. Kesäkuun lopussa Espanjan viranomaiset eivät myöntäneet viisumeja kyseisten maiden U20 EM-kisoihin pyrkineille urheilijoille, joten lopuilta tämän vuoden arvokilpailujen järjestäjiltä alettiin vaatia takuita viisumien myöntämisestä. UWW:n ensimmäinen vaatimus tuli kesäkuun lopussa ja toinen elokuun alussa. Suomen Painiliitto vastasi molemmilla kerroilla vaatimukseen, että viisumeiden myöntäminen tai maahan pääsy ei ole Painiliiton toimivallassa ja Suomen ulkoministeriö ei anna ennakkopäätöksiä viisumiasioihin liittyen. Lisäksi UWW:lle toimitettiin Ulkoministeriön antama vastaus tiedusteluun. Siinä luvattiin käsitellä jokainen viisumianomus asianmukaisesti ja muistutettiin, että Suomessa maahan pääsystä vastaa Rajavartiolaitos. Tämä vastaus ei UWW:n hallitusta tyydyttänyt.

UWW noudattaa perusteluissaan Kansainvälisen Olympiakomitean (KOK) linjausta siitä, että kunkin lajin kansainvälisen lajiliiton on mahdollista ottaa yksittäisiä venäläisiä ja valkovenäläisiä urheilijoita mukaan kilpailuihinsa ”neutraalina urheilijoina ilman kansallistunnuksia”. Näin ollen jonkin tietyn maan passilla matkustaminen ei saa olla este osallistumiselle. UWW:n kanssa samansuuntaisen päätöksen neutraalien urheilijoiden mukaan ottamisesta ovat tehneet useat muutkin kesäolympialajit. Esimerkiksi kv. Voimisteluliitto FIG ilmoitti noin kaksi viikkoa sitten, että Venäjä ja Valko-Venäjä otetaan neutraaleina mukaan kansainväliseen kilpailutoimintaan ensi vuoden alusta lähtien.

Suomen Painiliiton puheenjohtaja Pekka Paavola kertoo olevansa pettynyt, että Painiliiton vaikuttamistyö asiassa ei tuottanut tulosta:

Olemme erittäin pettyneitä tilanteeseen, vaikka sitä osattiin odottaa, kun UWW otti Puolalta pois U20 MM-kisat ja siirsi ne Jordanian Ammaniin. Meiltä vaadittiin asioita, jotka eivät ole päätäntävallassamme ja olemme omalta osaltamme noudattaneet sopimusta. UWW myös korostaa kirjeessään, että Suomen Painiliitto on täyttänyt kaikki velvoitteet kisajärjestäjänä. Poliittinen tilanne vain heidän kannaltaan vaatii vaihtamaan MM-kisan järjestäjää. Olemme Pohjoismaiden ja Baltian painiliittojen yhteisellä vetoomuksella vastustaneet Venäjän ja Valko-Venäjän ottamista takaisin kansainväliseen kilpailutoimintaan, mutta sillä ei ole ollut toivottua vaikutusta.

Myös Suomen Olympiakomitea on samoilla linjoilla Suomen Painiliiton kanssa.

– Suomen Olympiakomitean kanta yhdessä muiden Pohjoismaiden kanssa on ennallaan: aika ei ole oikea Venäjän ja Valko-Venäjän ottamiselle takaisin kansainväliseen urheiluun. Kansainvälisen painiliiton vastuulla on varmistaa, että sen arvokilpailuissa urheilevat täyttävät Kansainvälisen olympiakomitean suositukset ja Venäjän hyökkäyssodan takia vaadittavat tiukat kriteerit. Pidämme painin U23 MM-kisojen siirtämistä pois Tampereelta kohtuuttomana päätöksenä Suomen Painiliitolle, joka on satsannut kisoihin paljon ja täyttänyt sopimusvelvoitteet omalta osaltaan ja on lisäksi täysin syytön syntyneeseen tilanteeseen. On huolestuttava kehityskulku kansainvälisessä urheilussa, että päätöksillään kansainvälinen Painiliitto politisoi kisojen myöntämistä vaatimalla jo kisat myönnettyään, että eurooppalaiset maat muuttavat normaaleja viisumikäytäntöjä kisojen osalta, Olympiakomitean toimitusjohtaja Taina Susiluoto sanoo.

Kotikisat jäävät haaveeksi

Alun perin Suomelle oli myönnetty jo vuoden 2020 MM-kisat, mutta koronapandemian vuoksi ne peruuntuivat. Suomi haki uudelleen U23 MM-kisoja syksyllä 2021 ja ne myönnettiin saman vuoden joulukuussa. Kilpailujen järjestelytoimikunta aloitti pian sen jälkeen työnsä, jäseninään Tampereen kaupungin, kolmen tamperelaisen painiseuran sekä Painiliiton edustus. Painiliiton järjestöpäällikkö Antti Pekkala siirtyi pääsihteeriksi johtamaan kilpailujärjestelyjä syksyllä 2022 ja määräaikainen siirto on sovittu vuoden 2023 loppuun saakka. Kisaorganisaation jäseniä on kiertänyt tutustumassa järjestelyihin useissa eri kohteissa Euroopassa ja UWW:n edustajat ovat käyneet tarkastamassa kisapaikat ja -järjestelyt Tampereella. Kaikista tärkeimmistä asioista, kuten majoituksista, ruokailuista ja kuljetuksista on neuvoteltu toimivat sopimukset. Tehtyä työtä ei saa peruttua, mutta tehdyt sopimukset pyritään purkamaan mahdollisimman pienin vaurioin.

Pääsihteeri Antti Pekkala kertoo tapahtuneet herättäneen suurta innostusta:

-Olimme tosissamme ja innoissamme järjestämässä huipputapahtumaa. Tampereen kaupungin ja paikallisten seurojen lisäksi saimme rakennettua erinomaista yhteistyötä palveluita tarjoavien yritysten sekä myös mm. Varalan urheiluopiston kanssa. Halusimme varmistaa kaikille osallistujille erinomaiset puitteet kilpailla MM-mitaleista ja tarjota yleisölle maailmanluokan painiviihdettä höystettynä monipuolisella oheisohjelmalla. Koronan jälkeen tuhannet painin ystävät odottivat juuri tällaista tapahtumaa ja tavoitteena oli saada myös satoja tamperelaisia koululaisia seuraamaan painia. Nyt on tyhjä ja pettynyt olo, kun kaikki työ on ollut turhaa. Kuitenkin suuri kiitos kaikille, jotka ovat olleet tässä mukana.

Järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Perttu Pesä on myös harmissaan tilanteesta:

-Tampereen kaupungin ja U23 MM-kisojen järjestelytoimikunnan puolesta olen pettynyt, että menetimme kisat jo toistamiseen. Kaupunki kyllä selviää tästä, mutta Tampereen painiseuroille ja koko Suomen painille tämä on kova isku. Järjestelyt sujuivat hyvin ja olosuhteet olisivat olleet erinomaiset huipputapahtuman toteuttamiseksi. Kilpailujen ympärillä alkoi olla jo mukavasti sähinää ja kansainvälinen kysyntä lipuille ja muille palveluille oli selvässä kasvussa. Suuri mahdollisuus painille ja se jää nyt toteutumatta!

Painiliitto asetti MM-kisoille tavoitteet kolmelle osa-alueelle: Huippu-urheilumenestys, saavuttaa MM-kisasta 1–2 mitalia ja 1–2 pistesijaa. Urheilullista menestymistä haluttiin tukea nimeämällä 25 urheilijan Tampere 2023 -ryhmä, jonka valmennustoimintaa tehostettiin maajoukkuevalmentajien johdolla. Toiseksi kilpailut haluttiin järjestää niin osallistujien kuin yleisönkin näkökulmasta laadukkaasti ja lajin imagoa positiivisesti sekä nykyaikaisesti esiin tuoden. Myös sosiaalisen median viestintään päätettiin panostaa, jotta tavoitettaisiin varsinkin nuorempaa kohderyhmää. Kolmanneksi MM-kisojen taloudellisena tavoitteena oli vähintään tasapainoinen tulos. Lippujen ja aitioiden myynti oli jo aloitettu. Kilpailujen markkinointi sai merkittävää buustia tämän vuoden maaliskuussa, kun saman ikäluokan EM-kisoista sekä Tino Ojala että Jonni Sarkkinen toivat EM-kultaa Suomeen. Molempien odotettiin taistelevan mitaleista myös kotikisoissa.

U23 Europanmestari Tino Ojala kuvailee Tampereen MM-kisoja ainutkertaiseksi tilaisuudeksi.

-MM-kotikisat olivat vuoden päätavoite ja samalla ainutkertainen mahdollisuus. Sytyn aina yleisön kannustuksesta ja uskon, että Hakametsän hallissa tunnelma olisi ollut ensiluokkainen. Paini olisi saanut MM-kisoilla ansaitsemaansa huomiota ja seurat uusia harrastajia. Uusia kisoja tietenkin tulee, mutta toivon että urallani saan vielä kokea kotikisojen tunnelman.

Painiliiton tehtäväksi jää nyt peruuttaa sovitut palvelut, selvittää taloudelliset menetykset ja mahdollisesti sopeuttaa toimintaansa sen mukaisesti. Tampereen kaupungin lisäksi Opetus- ja kulttuuriministeriö on tukenut merkittävästi kilpailutapahtuman rakentamista, mutta taloudellinen tuki liitolle on silti tarpeen. Varsinkin valmennus- ja kilpailutoimintaan tarvittaisiin lisää resursseja, sillä ensi vuonna käydään Pariisin olympialaiset ja lajin tavoitteena on palata siellä takaisin mitalikantaan.

Lisätietoja: Suomen Painiliitto:

– puheenjohtaja Pekka Paavola (044 977 5287)
– U23 MM-kisojen pääsihteeri Antti Pekkala (050 345 0446)
– toiminnanjohtaja Pasi Sarkkinen (050 360 0036)